perjantai 4. toukokuuta 2012

Några ord från scenografen

Här kommer nu några ord från scenografen, som är flockens svarta svenskatalande får :)

Förvånansvärt många som inte är bekanta med teatervärlden så vet inte riktigt vad en scenograf gör. Därför skall jag inledningsvis berätta att min uppgift i Sankarilliset, i all enkelhet, går ut på att designa och planera hur scenen skall se ut. Därtill funderar jag hur byten mellan olika scener sköts praktiskt, vilka möbler som skall finnas på scen samt vilken rekvisita som behövs i olika scener.

http://russia-insights.com/wp-content/uploads/2012/02/NewspaperPile_7-800x365.jpg

Arbetet började för drygt en månad sedan med ett planeringsmöte där alla från den konstnärliga sidan av produktionsgruppen, d.v.s. ljusdesigners, ljuddesigners, dräktdesigner, scenografen och regissören, deltog. Vi diskuterade fram några allmänna riktlinjer för hur Sankarilliset skulle se ut och därpå blev det till att börja rita, skissa och fundera fram en scenlösning. De största utmaningarna jag arbetade med var att skapa rum för det stora antalet scener och att göra det enkelt att snabbt byta scen. Efter att ha läst manuset några gånger och bollat idéer med regissören och ljusskaparna kunde jag till sist presentera en enkel miniatyrmodell av scenen, i skala 1:50.

http://fc01.deviantart.net/fs71/f/2010/044/b/7/___Super_Mario_Bros____by_Mymy_xoxo.gif 
 
Nästa steg blev att sätta teaterns verkstäder i arbete. Påsklovet spenderade jag med att göra ritningar över hur jag ville att scenen, och hur alla olika delar i den, skulle se ut. Jag gav ritningarna till verkstadsarbetarna och efter några små kompromisser — man kan inte få allt här i världen — så började man bygga. Arbetet gick snabbt och så sent som igår fick jag höra att allting som skulle byggas har blivit byggt! Jag fick se skapelserna idag och kunde glatt konstatera att verkstäderna gjort ett bra jobb :)

Det är en spännande känsla att arbeta med en produktion i en stor teater med stora resurser. Ett av minnena jag bär med mig är svaret jag fick när jag försiktigt frågade "Kan ni bygga några trälådor åt mig?", och fick som svar "Björk eller furu?".
 
http://inst.eecs.berkeley.edu/~cs188/fa06/projects/pacman/1.3/pacman_multi_agent.png

Det som nu väntar mig i mitt arbete med Sankarilliset är att gå igenom manuset scen för scen och lista ut vilka möbler och vilken rekvisita som behövs. Efter att jag rota igenom teaterns lager och förhoppningsvis hitta allt som vi söker. Detta arbetsskede kommer troligtvis att pågå ända fram till premiären eftersom man alltid inser att någonting saknas eller behöver ändras. Jag kommer också att vara i nära kontakt med ljusdesignerna när de börjar sitt arbete med att belysa scenen.

Med knappt en månad kvar till premiären känner jag mig ganska lugn och säker, men jag vet att den sista veckan ofta bjuder på många överraskningar. 

Detta var allt från mig för denna gång!


Anders, scenograf/lavastaja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti